Smaczny, szybki i ekologiczny

Historia Formuły 1 ma już blisko sześćdziesięcioletnią tradycję. Pierwsze Grand Prix odbyło się 13 maja 1950 roku na torze Silverstone. Sezon 2009 wprowadził dużo nowości do tego sportu, gdyż zmieniły się przepisy w aerodynamice, użyciu silników. Nastąpił również powrót opon typu slick oraz wdrożenie systemu KERS (hamowanie elektrodynamiczne z odzyskiem energii). Co przyniesie nowy sezon. Być może kolejne duże zmiany. Będzie o nie walczył EcoF3.

EcoF3 to bolid wykonany z biomateriałów, zasilany biodieslem z odpadów i czekolady. Powstał na Warwick University, a WorldFirst. Kierownicę wykonano głownie z marchwi, karoserię z ziemniaków, a siedzenia z soi. Włókna roślinne wymieszano z żywicami i w ten sposób udało się uzyskać utwardzone części samochodowe. Żaden z zastosowanych w pojeździe smarów nie jest syntetyczny, wszystkie są olejami roślinnymi.
W doniesieniach prasowych mówi się o paliwie z tłuszczów czekolady, prawdopodobnie chodzi więc o masło kakaowe, zwane też olejem lub tłuszczem kakaowym (łac. Oleum Cacao).
Warwick Innovative Manufacturing Research Centre (WIMRC) stanowi część uniwersytetu, a menedżerem projektu WorldFirst F3 jest James Meredith. Brytyjska ekipa przyjrzała się każdemu elementowi samochodu wyścigowego i zastanowiła się, jak skonstruować jego przyjaźniejszą środowisku wersję. Pojazd potrafi rozwinąć prędkość do 230 km na godzinę. Może nie są to „nieziemskie osiągi”, ale to dopiero pierwszy prototyp. Pokrywę 2-litrowego silnika zaprojektowano z włókien węglowych z recyklingu. Siedzenia powstały z włókien lnianych, pianki sojowej i poliestru z odzysku. W wielu częściach wykorzystano żywice z plastikowych butelek i len. Radiatory pokryto katalizatorem, który przekształca ozon w tlen, z opon wyeliminowano zaś węglowodory policykliczne. Kierownica to polimery z marchwi i innych warzyw korzeniowych, a lusterko nabłotnikowe utworzono m.in. ze skrobi ziemniaczanej. W smakowitym bolidzie nie mogło też zabraknąć orzechów - stąd okładziny hamulcowe z orzechów nanerczowych (na razie w przygotowaniu).
EcoF3 to dzieło współpracujących specjalistów z wielu firm, m.in. BASF-a, Fuchsa czy CelluComp. Ich naukowcy, mają nadzieję, że już w przyszłym sezonie EcoF3 wystartuje w wyścigach Formuły 3. Pod warunkiem, że zasady obowiązujące uczestników zostaną odpowiednio zmodyfikowane, na razie bowiem przeszkodą jest niezgodne z regułami paliwo. Zespół ma nadzieję, że w przyszłości materiały użyte w EcoF3 będą używane do budowy bolidów F1.

Źródło: World First Racing